صديقة عزيزة إلى الجنة

Nur Fatinah Binti Mohd Annuar


Seorang yang memiliki hati yang luhur & setia. Biarpun susah mahupun senang, dia tetap ada. Peribadi dia cantik, serupa dengan maksud nama dia, 'Cahaya yang mengagumkan'. Kuasa tu mampu menarik perhatian sesiapa pun yang kenal dia. Aku tak bohong! Dia memang begitu. Aku suka, sangat suka & sangat bangga sebab dapat kawan macam dia.

Pertama kali aku jejak kaki dalam bilik A1-105 Kolej Anggerik, aku utarakan langkah kanan aku. Sebelum aku kuak daun pintu bilik berwarna coklat, aku beri salam tanda hormat pada penghuni yang sudah pun ada di dalam, menstabilkan kadar degupan jantung setelah lelah memunggah beg masing-masing yg berat macam batu. Aku ukirkan senyuman paling ikhlas untuk mereka, mereka membalas. Aku letakkan barang-barang aku di ruang paling hujung. Lantas aku lihat label pada katil, katil aku kat tingkat atas! Alahai. Macam mana gergasi nak panjat naik atas katil ni? Paling tidak bergegar sampai berbunyi segala sendi-sendi katil. Nasib baik kukuh struktur katil aku. Cuma pengahadangnya macam tak mampu nak tampung beban manusia yang tidur lasak. Untung aku tidur sopan, tak berkarate, tak bertaekwondo masa tidur biarpun ketika bermimpi. Haha. Tapi tak lama pun aku tidur kat atas katil. Seminggu je aku mampu bertahan panas dek tiada angin yang meniup, membelai aku dalam jangka masa aku merasa mati yang seketika itu. Akhirnya, aku bawa lembet dari rumah, hamparkan di atas lantai bilik, betul-betul di sebelah katil Tina. Sehingga akhir sem aku tidur di situ. Betemankan bantal dan selimut putih berbunga merah.

Pertama kali aku lihat Tina, aku sangka dia tak sekepala dengan aku. Sikapnya yang ramah terserlah ketika dia menyapa aku dahulu bertanyakan nama aku. Aku kata, Liyana. Tapi mungkin sebab dia susah nak sebut nama aku, katanya panjang sangat Liyana tu, dia panggil aku dengan gelaran Lynn. Mulanya memang kekok & aku lambat menyahut sebab tak pernah ada orang yang panggil aku selain Liyana atau Yana. "Ini sesuatu yang baru. Lama-lama biasalah tu." bisik hati kecilku.

Aku tak sangka aku dengan Tina akan jadi serapat sekarang. Tak ada rahsia yang menjadi limit dalam perbualan, tak ada. Semua aku luahkan. Baik buruk aku dia terima seadanya. Begitu juga dia. Vise versa. Kawan-kawan aku, kawan-kawan dia juga. Banyak persamaan antara kami. Kami anak sulung, 5 beradik juga; 2 teruna, 2 gadis. Darjah tingkatan pun sama tapi bukan semua. Pernah 2 kali aku bawa Tina balik ke rumah, menumpang seketika, kenal-kenal dengan ahli keluarga aku. Dia kata "Adik-beradik kita perangai lebih kurang sama. Aku rasa macam kat rumah.".

Sekarang aku kat KL, dia kat Johor. Entah apa yang dilakukan, semua berasingan dah. Aku rindu bila kita lari dari bilik sebab nak berebut toilet. Aku rindu bila kita jadikan bilik tu macam zoo mini, macam-macam bunyi binatang kita buat. Kambing lah, lembu, gagak. haha. Banyak lah! Ingat Tina. Jaga diri elok-elok. Buatlah apa yang terbaik untuk kau. Biar masalah itu sebesar gajah, serumit benang yang bersimpul, aku tahu kau bijak selesaikan segala kesulitan yang kau tempuh sekarang. Just be strong! Aku sentiasa di pihak kau :)



Comments