Ulat



Apa tu ulat sebenarnya? Tahu tak ulat tu rupa dia mcm mana? Sini. Aku nak kenalkan serangga-serangga yg sering disalah tafsir sebagai ulat.

Keadaan 1:

Orang 1: Tolong aku ! Tolong weh ! Ada ulat kat tudung aku !! (sambil berdiri kaku. Punyalah jijik kat ulat tu.)
Orang 2: Mana ulat? Aku tak nampak pun ulat. (dah nampak ada serangga lain kat tudung dia tapi yg pasti bukan ulat.)
Orang 1: Tu ha ! Kau tak nampak ke? Cepatlah buangkan ulat tu !

Orang lain sekeliling tu dah menjauhkan diri. Siapa tak geli dengan ulat? Aku sendiri geli dengan ulat.

Orang 2: Aku tak nampak pun ulat kat tudung kau ni. Yang aku nampak cuma kekatu je.
Orang 1: Apa-apa jelah nama dia ! Buangkan la weh. Tolong la tolong la.


Ini dia kekatu. Bukan ulat okay? Kekatu tak menggelikan mcm ulat & juga tak berbisa. So, korg nak takut apa? 

Keadaan 2: 

Orang 1: Cantiknya ulat ni!
Orang 2: Woi! Jangan sentuh. Serangga tu bahaya. 
Orang 1: Asal tak boleh sentuh? Kecik je pun ulat ni.
Orang 2: Ni bukan ulat la. Ni Charlie. Kau try search internet tengok apa kesan bisa dia. Confirm lepas tu sedepa kau amek jarak. hha


Nama diberi untuk serangga yang cantik ni ialah Charlie. Sesiapa yang duduk kat kawasan kampung tahu lah benda ni. Kalau orang bandar first time tengok benda ni mesti dipanggil ulat. Masa kat matrik dulu ramai kawan-kawan aku kena gigit Charlie. Ada yang pergi jumpa doktor, doktor tu tak dapat kesan penyakit apa. Dapat mc 3 hari. Padahal kena gigit Charlie. 


Ada lagi satu yang rupanya nak sama dah macam ulat tapi bukan ulat. Ni dia.


Ni larva ataupun orang lebih kenal jejentik. Nyamuk punya anak? Cucu? Cicit? Tak kisahlah. Korg boleh cari benda ni kat dalam tangki air asrama ataupun kalau asrama korg ada kolah, dalam tu mesti banyak. Takkan sebab ada jejentik (yang korg anggap ulat tu), korg taknak mandi guna air kolah? Merepek je. Jejentik tak berbisa la. Yang berbisa tu nyamuk. So, sebelum jejentik tu jadi nyamuk, lebih baik korg bunuh dulu anak, cucu, cicit & sekeluarga dia tu. Kalau korg kena denggi, korg jugak yg suffer nnt.

Ni adalah ulat bulu. Jangan dipegang, jangan disentuh. AMARAN!


Comments