JPJ test

Finally I passed the JPJ test. Alhamdulillah :)



First time JPJ test

Aku bangun lambat pagi tu. Sengaja nak lambat set alarm pukul 6.20am. Ngam ngam lepas adik aku semua siap mandi. Kira aku org terakhir yg guna toilet pagi tu. Adik-adik aku kena rush pergi sekolah. Kena bg laluan kt dorg dlu lah. Aku siap pukul 7 tu terus pergi tmpt memandu. Sempat makan roti sekeping & air masak segelas. Hari tu yang pergi sekali dengan aku 4 orang. Semua perempuan & semua 18 tahun. Aku kakak la ni tapi dorg takkan tahu aku sebenarnya tengah tunggu degree sebab lepas aku bg tahu dorg, dorg kata, "Tapi akak nampak muda. Seriously tak macam kakak kakak." Fuhhh ! Ingat nak belanja dorg breakfast dah masa tu tapi semua dah makan. Takpe ah. Lain kali. hehe

Sampai je Imkeda Cheras, saat aku turun drpd kereta kancil tu, aku rasa macam berat badan aku bertambah. Nak berjalan ke tempat pendaftaran pun berpeluh macam kita ni berlari 100m. Padahal aku makan roti sekeping je! Kalau dua keping? Aku rasa orang kena tolak aku naik kereta sorong pergi sana. Aku punya turn sesi 1 no 11. Awal pagi memang time orang semua ramai tengok macam mana kita buat. Masuk je kereta, segala doa keluar taknak bagi nervous punya pasal. Aircond tak bukak pun rasa sejuk 'menggigil'. Sampai turn aku, aku naik, tayar depan masuk line kuning cantik punya. Bila dia suruh, 'gerak!' berat roti sekeping agaknya menjadi punca kereta tu terundur. Haih! Sedih sangat nak sign borang kegagalan aku. Pagi-pagi dah gagal. hm

Lepas tu terus pergi buat test jalanraya. Aku harap sangat test jalanraya aku lulus. Takde lah rasa segan sangat nak bagi tahu kawan-kawan. Ada orang kata tester lelaki senang nak lulus tapi aku baca blog2 dalam internet kata banyak yang jenis suka mengugut. Tak kisahlah. Aku nak jugak tester lelaki sebab kata cikgu aku tester perempuan ni cerewet sikit. Susah nak dapat lulus. Sampai turn aku, memang nasib aku lah dapat tester lelaki. Pakai spec hitam pulokk kononnya nak bagi nampak garang. Ke nak cover tido? hihih :P

Bila aku nak masuk je kereta viva tu, dia suruh aku masuk dulu. Maybe dia ada nature call kot. Ada masa lah untuk aku beristighfar dulu dalam kereta tu. Lama gila weh. Dah berapa orang aku tengok gagal ujian jalanraya. Seram pulak aku tengok yang balik semua tester yang drive. Setelah 10 minit beristighfar (amboi. Menipu benorr), tester aku pun masuk. Orang kata bila berhadapan dengan tester mula-mula kena bagi salam, buat buat friendly. Aku? Mendiamkan diri kononnya merajuk dia pergi keluar lama (ahh poyo!). Lepas tu macam biasalah aku buat 5 markah pertama.

1) Check cermin sisi & pandang belakang
2)Tempat duduk
3) Seatbelt
4) Free gear
5) Lampu isyarat

Selesai 5 markah terawal, keadaan tiba-tiba jadi sunyi. Aih. "Dia ni bila nak suruh aku jalan?". Aku punyalah sabar tunggu arahan dari dia. Dah lama sangat menunggu, aku pun tanya, "Dah boleh jalan ke?" "Tak lah. Tengok je." Aih tester ni buat lawak apa? Tadi tak nampak ke aku buat 5 markah terawal tu? Dengan sopannya aku ulang balik 5 step tu. Aku tanya lagi, "Dah boleh jalan ke?" "Tak lah. Tengok je." *sigh* Terkuat pulak aku mengeluh. Dia boleh gelak. Aihhh ! "Okay jalan."

Aku drive sampai kat simpang aku berhenti.

"Kita nak ikut jalan mana ni?"
"Jalan 10!"
"Eh? Saya tak belajar pun jalan 10. Yang saya belajar jalan 1,2,3 & 4 je. Cikgu saya takde cakap pun ada jalan 10."
"Cikgu awak bohong tu."
"Takkan la cikgu sanggup bohong anak murid sendiri."
"Sekarang ni saya tester. Awak kena ikut cakap saya."
"Tapi saya tak tahu jalan 10."
"Takpe. Saya tunjuk jalan."

Lepas tu dia tunjuk suruh masuk simpang untuk jalan 3. Huh! Sabar sabar. Masa dalam kereta, macam-macam soalan dia tanya.

"Awak ni dah kahwin ke? Pakai inai tu." "Awak nak tak kalau balik ni ada orang hantar rombongan meminang?" "Awak nak calon suami yang macam mana?" bla bla bla. Aku melayan je. Tapi kelakar jugak bila fikir balik. Sambil melayan dia tu, mati enjin dekat traffic light 2 kali. Mengundur dekat bukit sekali. Patutnya dah gagal tapi dia bagi lulus. Nasib baiklah. Aku dapat 18/20. :)

Aku lulus jalanraya tapi aku kena repeat pulak bahagian 2. Malas betul nak datang balik.

Second time JPJ test



Hasil usaha 6 jam bersama cikgu lelaki (Aku tak tahu nama dia apa. Ckg Normah tiba-tiba ambil cuti emergency. Mak dia sakit tenat pulak dah). Kali ni yang pergi dengan aku 4 orang budak baru. 5 orang repeat. 5 orang tu semua perempuan. Akhirnya, aku lulus dua2 bahagian. Aku fikir asal lepas yang bukit tu je dah okay sebab yang lain tu senang. Parking aku buat 2 minit. 3 point turn pun seminit. Kejap je kan? Lebar senyuman aku lepas turun daripada kereta semalam. hehe :)

Aku dah boleh drive !
Tapi kena practice lagi. Karang tak pasal-pasal aku drive masuk ICU.

Comments