Nak renew IC !



Tajuk utama IC tak bermakna aku akan letak gambar IC aku dalam ni untuk tatapan umum. Kalau aku letak confirm korg akan gelak jugak. Kenapa? Lawak sangat ke gambar aku? Itu masa aku darjah 6 lah. Takde benda yang kelakar pun. Gelak macam tengok Maharaja Lawak Mega. Sedih aku :'( 

Kebiasaannya setiap kali exam, ktorg kena letak slip, kad matrik dengan IC dekat hujung meja belah kanan. Ni masa UPS dulu, 1st day of examination. Pengawas peperiksaan check IC setiap calon. Dia tengok orang2 depan kejap je tapi sampai kat aku jadi lama. Asal tenung IC aku lama sangat tu? Tahu lah aku cute. Jangan lah cair (Hoho ! Perasan gila.). Lepas tu dia terus bla tapi kat tempat aku memang lama lah dia berhenti. Terdengar dia macam tergelak sikit. Sampai satu hari, aku suruh bestfriend aku tolong pegangkan alat tulis dengan IC aku jap. Aku lupa lah aku nak buat apa masa tu. Sangat tidak patut dia gelakkan aku bila tengok gambar dalam IC aku. Dia tanya, "Awat muka hg lain sangat? Lawak gila." sambil ketawa berdekah-dekah ==' hm k. 

Itu aku tak malu sangat. Masa nak pergi ujian komputer untuk memandu tu lagi la memalukan. Hampeh betul abang tu gelakkan aku. Kau tengah kerja buat la cara tengah kerja. Aku tak marah pun. Korg tahu lah aku ni jenis macam mana. Orang dok bahan aku teruk pun aku still neutral. Takde nak bekap diri sendiri ke apa. Layan je. Sebab tu orang panggil aku yna blur. Tn Ismail pun kata aku patut pindah hari tu sebab aku blur ! Huh ! Okay. Back to our main topic. Dia tanya gambar IC tu masa umur berapa. Aku jawablah darjah 6. Tanpa diduga dia ketawa pulak. Haihsss.. Senyum tak berapa nak ikhlas tu je yang aku boleh respon. Kalau sorg dua je ada dalam bilik tu takpe la jugak. Ni berpuluh-puluh orang. Grr ! Aku cuma mampu berharap supaya ujian komputer aku lulus. So lepas ni tak payah la aku nak hadap muka abang yang annoying tu lagi. Luckily, aku dapat 35/40. Kiranya aku lulus lah tu. Syukur tak payah jejak tempat tu lagi.

Banyak lagi cerita sebenarnya. Takmau sambung dah. Dah lama aku berhajat nak renew IC tapi tak sempat nak p. Terdetik nak cerita pasal IC ni sebab roommates aku baru lepas gelakkan aku. Aku tak malu dengan gambar IC aku sebab itulah aku pada asalnya. Budak bertudung biru gelap yang tengah senyum tak ikhlas. Haa.. Lepas ni ada peluang, nak ajak umi g renew IC. Mungkin kesan daripada braces ( manik-manik. Hihih :P ) kot yang buat aku nampak berbeza drpd dulu. Internet kata pakai braces boleh mengubah bentuk muka. Takde lah berubah sangat pun. Sikit ja.

Alang-alang dah termasuk topik braces ni, korg tahu beza ke tak braces dengan retainer adalah dua benda yang berlainan? Braces tu besi yang berpetak-petak tu ataupun bak kata seseorang yang jauh di mata tapi dekat di hati (Hah ! Confirm dia geli baca ni. haha) macam manik-manik yang orang buat hias dekat kain baju tu. Tak boleh buang sampai gigi betul-betul teratur. Kalau 3 tahun, 3 tahun lah. Kalau 4 tahun, 4 tahun lah. Dalam tempoh tu kena pergi jumpa dentist setiap bulan untuk tukar getah. Getah tu yang menarik sebenarnya. warna-warni :) Lepas dah bukak tu tak boleh biarkan gigi tu macam tu je. Kena pakai retainer dulu sementara tunggu gusi kita keras sebab kalau dibiarkan mcm tu je, alamatnya gigi akan kembali ke kedudukan asal. Silap2 lagi teruk macam berterabur ke? Ergh, hodohnya. 

Korg tahu tak, pagi tadi aku celik-celik mata, aku rasa ada sesuatu yang hilang. Retainer aku belah atas hilang ! Menggelabah aku bangun pukul 6.15am tu, angkat selimut, raba-raba katil cari retainer aku. Aku dah cuak takut tertelan retainer aku, tapi bila fikir-fikir balik, takkanlah aku tertelan kot. Aku bukan Raja Fazura dalam cerita Senario XX yang boleh telan Apek. Yang keluar dari mulut dia cuma spec hitam yang Apek pakai. Sangat tak logik. Setelah penat meraba, (tolongla jangan pk lain) akhirnya aku jumpa jugak retainer aku atas katil jugak. haha.