Temuduga rekabentuk dalaman di USM

One day just after PSPM 2 last paper ended at 4.00pm 30th of April 2013, I checked my phone to make sure I do not miss any important messages. Adalah satu sms ni drpd pihak USM, minta aku bukak laman web dorg utk check tawaran temuduga. Time tu dalam kepala otak aku terus terlintas perkataan "Interior design". Aku apply USM ni pun act utk apply course Interior design tu je. So I put it as my first choice.


I rushed down to Pejabat Penyelia Asrama to take back my lappy and immediately went to the koperasi cz it's the only place where I can access the internet. While the rain was pouring heavily outside, I searched for one place at the corner in front of one couple (both of them are my friends. So I dont really care if i was bothering them at the moment. I have something more important to care about). I opened my lappy, typed the website address at the top of the page and... YESSSSS ! They invited me to go for an interview ! :D

Hari Rabu sampai KL. Relax relax kejap sampai semalam aku pergi Penang balik, bermalam kat rumah makcik aku dekat Seberang Perai. Kesian kat parents aku lah penat kena drive ulang-alik dari KL-Kedah, Kedah-KL, KL-Penang, Penang-KL. Aku nak tolong drive pun tak dapat sebab lesen takde lagi.

Hari ni, tanggal 7 haribulan Mei bersamaan hari Selasa, aku bertolak daripada rumah makcik aku pukul 6.40am. Aku bangun awal hari ni ! Pukul 5.30am mak aku dah kejut suruh mandi. Awal kot. Lepas tu sampai USM dalam pukul 7 lebih sebab jalan jam. Cara aku ni boleh dikatakan datang lenggang kangkung je sebab tengok orang lain bawak portfolio besar gedabak. Entah lukisan apa benda yang lebih besar daripada size A3 tu. Aku ni datang bawak slip temuduga dengan salinan.. SALINAN sijil-sijil je. Sijil betul punya dengan portfolio satu pun tak bawak. Portfolio tu aku nak bawak apa? Kerja-kerja Engineering Drawing yg aku pernah buat masa sem 1 dulu tu? Aku dah buang semuanya. Nasihat aku, dont be like me.

Awal-awal tu semua orang tak tahu nak register dekat mana. Termasuklah aku. Tengok masing-masing semua dengan parents. Aku? Masa datang tu ayah aku adalah. Lepas dia pergi toilet, terus tak muncul balik. Biar aku terkontang-kanting sorg2 kat situ. Dahla takde member. Maka aku pun memberanikan diri untuk tegur budak perempuan cina yg ada kat depan aku masa tu. Dia pun sorg2 jugak. Namanya Teh. Dia datang interview untuk course Architechture and dia pun tukar bidang macam aku jugak. Dulu dia ambil Form 6. Kiranya dia kakak aku lah sebab aku 19, dia 20. hhe :) Lepas register, ktorg duduk sekali dalam hall. Nampaknya kawan-kawan baru aku kali ni semua chinese. Nasib baik dorg semua friendly.

After briefing, we were separated into 3 groups. Kawan-kawan chinese aku tu takde sorg yg Interior design macam aku pulak dah. Jadi aku kenalah cari kawan baru & kali ni kawan baru aku Melayu drpd Yan, Kedah. 20 tahun jugak. Hai kakak ! :D Next ktorg kena buat drawing test. Untuk achitechture task dia lain, untuk Interior Design task lain pulak. Ktorg kena lukis 3 dimensional space yg ada ciri2 interior design lah. Aku igt drawing test dia sama mcm kat UiTM dulu. Lukis balik bongkah kat depan. Ternyata sangkaan aku salah. Ktorg kena imagine ! Aku ni mmg loading sikit bab imagine, jadi aku lukis living room yg nampak sikit launch room and kitchen. We're given 50 min to finish the task. Mana cukup beb ! Tak sempat nak touch-up lukisan aku :|

Memandangkan aku orang first yang register, maka aku jugalah yg jadi org first dipanggil masuk untuk interview. Tak sempat nak buat revison apa, terus kena masuk dengan saki-baki ilmu yang ada. Nasib baiklah semalam aku dah study sikit pasal USM dengan Interior design. Takde lah masa dia tanya nanti aku tak dapat jawab langsung. Aku pelik la kenapa koko aku dapat 6/10 je? Padahal aku involved dalam KAKOM, PRD lagi. Maximum penglibatan dah tu. Tapi kenapa rendah? :/ At first soalan yang dia tanya tu macam

Why do you want to study in USM?
Why have you choose to study this subject?
What makes you feel interested with this subject?
Siapa tokoh Interior Design yang kamu kenal?
What do you know about Interior Design?

Pasal current issues dorg tanya jugak. Time aku tu ada 2 panel. Sorg guna english, sorg lagi guna Malay.

Disebabkan aku belajar kat Kedah, dorg tanya aku ni,

Parti mana yang menang kat Kedah?

Amboi. Saya orang Selangor. Kenapa tanya pasal Kedah pulak? Nasib baiklah aku tahu BN pegang Kedah sekarang. Memang time tu menggelabah dah kot. Lepas tu mulalah dorg tanya soalan-soalan cepumas macam,

Siapa kanselor pertama di sini? Siapa orang pertama yang run this kedai?

Hah ! Amek kau ! Speechless terus. -____-

Lepas tu pesan, balik nanti selak-selak lah sikit surat khabar tu. Jangan tengok gambar je. Baca sekali. Budak muda zaman sekarang suka tengok gambar je kebanyakannya. Aku hanya mampu mengangguk tanda faham. Aku tak guna fully english sepanjang interview tu. Rojak jugak tapi most the time I use english la even dia tanya soalan in BM. One of them said, "I recommended you to take another interview for Architechture lah." I asked him, "Why?" He replied, "I was impressed with your english skill. Jarang ada perempuan melayu, bertudung dapat speak fluent english." Ahh.. Kembang sat aku time tu. haha :D  Tapi aku rasa itu cuma trick dia. Saja nak uji confident aku nak masuk ID tu kan? So I told them tht I like ID more than Architechture. Haha. 

Aku orang first yang dapat balik. Masa aku keluar dari bilik interview tu, semua pandang aku macam aku ni baru keluar mahkamah. haha. Maka tamatlah juga lakonan aku sebagai gadis nerd berkaca mata dan control ayu tu. Terus silang beg. Jalan pun dah tkde lagak perempuan melayu terakhir. Aku tak kisah dah. Pukul 11 lebih dah boleh terus balik KL. Sekarang ni aku hanya mampu berdoa supaya hati interviewer tu lembut utk terima aku. Harap-harap dapatlah ;)

Mom told me I look smarter when I wear my spectacle. Then my sis interrupted, "You look dumb when you take off your spectacle." What the =='


This is the picture of a smart girl. okay? smart girl :)