Trip to Ho Chi Minh, Vietnam

Perjalanan bermula dari detik 7.20am, 14 February 2014 di LCCT dengan menaiki Air Asia penerbangan tambang murah yang tak ada lah murah sangat tu bersama dengan ibu tersayang and my aunties and my aunt's friends. Macam rombongan cik kiah jugak ni sebab semua perempuan yang pergi. Penerbangan yg mengambil masa 1 jam 45 minit tu tak adalah lama sangat pun. Makan nasi ayam yg Air Asia punya tu.. ermm.. korg jgn beli lah nasi ayam atas tu. Beli nasi ayam bukhari ke sedap sikit. Setibanya kami kat lapangan terbang antarabangsa kat Vietnam tu, ktorg terus naik van pergi ke Lavender Hotel yg terletak betul-betul disebelah Ben Thanh Market. Jadi senanglah ktorg nak berjalan kaki ulang alik dari situ. Hotel tu not so bad. Service okay. Bilik okay, selesa. Ni lah bilik hotel tempat aku tidur, rehat, etc. Cantik & selesa :) Maaf. Dah bersepah sikit lepas ber aerobic kejap dalam bilik. Excited first time sampai negara Vietnam ni.

Aku cuma sempat melabuhkan diri atas katil tak sampai setengah jam pun. Dorg dah ajak pergi Ben Thanh Market. Besarnya langkah cik kiah-cik kiah ni. Dekat situ korg boleh dapat macam2! Salah satu benda yg korg tak boleh missed, tempah lah baju kurung lining. Tak kisah lah baju kurung ke kebaya ke blouse ke jubah ke, memang murah sangat. Kalau nak tempah kat Malaysia price dia 2 kali ganda! Serious talk. Mak aku borong blouse dia berapa banyak kat sini. Sampai lenguh lutut lembik terbakar habis kalori-kalori dalam badan. Kedai banyak sangat kat situ!

Opss! Maaf! Dorg ni nampak je gangster tapi hati lembut. Manis mulut dorg ni bila kita singgah kedai dia tapi hati-hati! Dorg ni kadang-kadang kuat menipu jugak. Korg jangan terpedaya dengan harga yg dorg cakap tu. Tawarlah 70% daripada harga yang dorg bagi tu. Buat-buat macam taknak beli sebab mahal, jalan ke depan sikit. Nanti dorg akan panggil balik and setuju dengan harga yg korg nak tu. Kalau dorg muncung sedepa ignore je. Dia dah tipu kita. Apesal pulak kita nak rasa bersalah kan? Jangan sesekali mengutuk atau mengata apa-apa sebab almost 60% of them can speak malay but not so fluent lah. Just beware. Talk nicely. Kalau korg tak reti berbahasa Inggeris pun bukan satu masalah besar. MUET tak payah band 4 pun tak apa. Satu lagi kemudahan untuk kita, banyak kedai kat sini terima duit Malaysia & US dolar. Jadi korg tak payah tukar duit dong banyak sangat sebab bila dihitung balik, guna RM lebih jimat daripada guna dong. Jimat RM5 lebih kurang. Tapi jangan tak tukar langsung. Kot-kot ada kedai yg taknak duit Malaysia ke macam kedai-kedai buah kat luar dari Ben Thanh Market tu. Kalau lapar boleh pergi beli buah kat luar tu. Banyak. Jangan risau. Durian pun ada kalau mengidam sangat. haha

Vietnam ni famous dengan baju kurung manik-manik sebab murah giller baju kurung kat sini. Aku punya baju kurung takde manik sebab aku tak minat manik-manik. Nanti susah nak basuh. RM 26 je! Cantik weh! Kalau manik-manik RM30++ boleh dapat. Kena pandai tawar lah. Ada lagi daya tarikan pelancong ni. Pasar malam! Boleh calang-calang pasar malam macam dekat Malaysia tu. Tak. Pasar malam ni jual baju-baju, shawls, kasut sukan, selipar Clark (murah sangat), souvenirs, dompet, etc. Samalah jugak. Sini pun kena pandai tawar harga. Jangan tertipu and for men kena kuat iman sikit ah. Seksi-seksi bak hg awek-awek kat sini. Sakit mata jugak aku nengok. Cantik-cantik pulak tu. haaa! Bagi orang yg panas baran jangan melenting bila dorg tarik tangan korg sebab nak suruh korg beli barang dorg. Aku dah pernah kena. Rasa macam nak marah je mamat tu tapi nasib baik aku boleh sabar lagi. hehe

Kebetulan pulak hari yang aku pergi tu Valentine's Day, banyaklah bunga-bunga yang sangat cantik dan menawan hati kat tepi-tepi jalan. Nak beli tapi fikir-fikir balik payah pulak aku nak punggah bawak naik flight. Dah lah aku ni gila bunga. Takpelah. Tak ada rezeki. Nak buat macam mana kan?

Jangan risau pasal makan. Restoran halal banyak kat area situ. Salah satu yang aku pernah pergi, Restoran Kampung Melayu. Masakan dia not bad lepas tu situ selalu penuh. Kalau nak makan kat situ kena booking dulu awal-awal ataupun korg pergi bukan time org makan. Contohnya kalau nak lunch dalam pukul 1 tu penuh. Pukul 3 tu tak ada org dah. Kalau penuh jangan risau tak boleh makan. Banyak lagi restoran halal lain yang lebih murah. Sedap jugak tapi tak boleh lawan yang dekat Malaysia punya lah. Masa kat sini korg kena redha je dengan apa yg ada. Telan saja. Ni nasi lemak yang aku makan kat Restoran Kampung Melayu tu dan kopi. Tahu kan kat Vietnam ni kopi dia famous jugak? Makcik aku borong sedozen kopi kat Restoran Hjh Basiroh. Sedap kopi dia cuma kadang-kadang manis sangat. Jadi standby lah dengan air masak utk kurangkan manis.

Okay lah kan. Cukup lah tu. Dah habis info nak share. thanks sebab baca!