Trip to Bali, Indonesia

29 May 2015, Friday



Flight aku pukul 8.20pm malam semalam. Flight 3 jam rasa macam setengah hari pun ada. Tak suka betul naik flight. Paling benci masa landing sebab memang biasa setiap kali landing telinga aku akan berdesing macam nak pecah kepala aku. Ya Allah! Sakit tu tak payah cakap la memang nak pecah salur darah dalam kepala ni. Mak aku kata kalau nak bg kurang sikit sakit tu kena telan air liur ataupun sumbat kapas dalam telinga. Dua2 aku dah buat but still tak berkesan. Kalaulah ada pegangkutan lain selain aeroplane utk travel ke oversea macam pintu ke mana sahaja Doraemon punya tu ke, kan senang. Tapi apakan daya, bagaikan pungguk rindukan bulan je lah.



DAY 1


Well, today is our first day here in Bali. As I woke up this morning, I can see my brothers and sisters happy faces while they get prepared. Tak tahu la kalau dorg bersiap tu sebab tak sabar nak breakfast ke mcm mana. Hari ni tengahari baru ktorg dapat makan. Ni lah salah satu sebab kenapa aku kurus macam orang kurang zat. Hehe. Tak adalah. Ni antara aktiviti-aktiviti yg ktorg buat hari ni:

  • Tengok Barong dance


Barong Dance ni cultural performance yang menggambarkan kepercayaan dan amalan masyarakat Bali kat sini. ‘Barong’ tu bermaksud harimau iaitu watak utama dalam persembahan tu. Dia lebih kurang teater la. Bagi peminat teater, boleh la datang tengok persembahan dorg. Harga masuk cuma Rp 100 000 seorang. Haha. Aku tahu ‘cuma’ tu macam tak relevan diletakkan di situ tapi apa salahnya kita spend lebih sikit untuk kita kenal budaya orang kat sini. Bukan selalu pun kita datang. Lagipun tempat2 yang buat persembahan kebudayaan macam ni memang one of the tourist attraction pun. Aku tak tahu tempat mana dia bawak ktorg satu family tapi persembahan tu seronok.

  • Tengok lukisan



Ada satu kawasan yang aku tak tahu jugak kat mana dalam area Bali ni, kawasan yang jual hasil lukisan masyarakat sini. Lukisan dorg memang famous and seriously lawa giloss. Kalau tak, takkan la driver aku susah-susah nak bawak ktorg pergi sini. Mak ayah aku asal-asal nak datang tengok je. Biasalah, kita manusia biasa. Manusia memang suka tengok benda cantik. Elok sampai pintu pagar nak keluar, boleh pulak dorg patah balik nak pergi beli. Dengan ini, terbanglah Rp 390 000 untuk satu lukisan oil paint bergambar suasana alam sekitar yang hijau dengan air terjun yang indah.

  • Coffee plantation

Tempat ni best di mana korg dapat tengok daripada awal sampai akhir cara pemprosesan kopi. Bermula daripada pokoknya, petik buahnya, buahnya diberikan kepada luak (sejenis binatang yang makan biji kopi) untuk dimakan, tahi yang dikeluarkannya tu lah yang diambil untuk diproses, dibersihkan dan dibiarkan kering selama beberapa hari, dibakar, ditumbuk sampai menjadi debu, dan akhir sekali dibuat air. Bayangkan, daripada tahi tu jadi air kopi pastu korg minum. Hahaha. Kata driver tu, itu bukan dikira najis sebab biji kopi tu tak berubah bentuk. Selagi bentuk asalnya masih ada, ia dikira halal. Dah disahkan oleh Majlis Ulama Indonesia. So, jangan ragu-ragu. Akhir sekali dorg akan bagi tester untuk macam-macam jenis kopi dengan macam-macam khasiat. Kopi Ginseng untuk stamina dan otak, kopi kelapa untuk rambut, kopi halia untuk angin, kopi kulit manggis untuk cegah kanser, kopi bali untuk kau rasa sendiri lah macam mana. Haha. Dan macam-macam lagi. Banyak kopi yang sedap. So, ktorg pun beli kopi kulit manggis dengan kopi mocha. Aku nak kopi kelapa tu tapi….. kalau aku beli pun bukannya aku minum. Air buah ori lagi sedap. hehe


  • Melawat Gunung Kintamani (bukan hiking)



Sini permandangan lah cantik. Gunung Kintamani ni adalah gunung berapi yang dah tak aktif. Last sekali meletus pada tahun 1968. Jangan risau lah memang takkan meletus dah. Ni nak pesan sikit. Kat situ akan ada ramai penjual barang-barang souvenirs yang akan menyerbu korg lepas korg keluar daripada kereta sampai korg masuk kereta balik. Haaa macam tu lah. Kalau rasa taknak beli, jangan sesekali memandang apa lagi menyentuh barang yang dijual tu. Jangan sesekali terperdaya dengan harga yang ditawarkan pada mulanya sebab lepas dah pegang nanti dorg cakap yang murah tu barang lain aka barang kodi bukan barang yang mula—mula dorg tunjuk tu.

  • Melawat Tegalalang rice field
Sini pun samalah. Permandangan je cantik. Cuma dia relax sikit lah. Takde orang datang serbu. Haha. Aku tangkap gambar 20 minit pastu blah terus sebab umi pening kepala. Dah tak larat sangat katanya.











Masa otw balik arif muntah volcano. Aroma muntah menusuk hidung setiap penumpang dalam MPV roda empat tu. Khairina paling kesian sebab terkena tempias percikan muntah tu. Umi hanya mampu menjerit dari sebelah Kharina. Aku duduk belakang lek je. Tutup hidung je la. Nak tengok risau kita pun muntah sekali sebab sebenarnya tengah mual jugak tu. Itulah. Umi yg rasa nak muntah, orang lain yang tolong muntahkan. Nak tahu tak? Supir aku cerita, masa raya Hindu dorg sula babi dengan besi panas. Macam tu sekali cara dorg 'sembelih' babi tu. Lepas tu korg boleh tengok kat tepi-tepi jalan pun banyak orang jual babi golek. Kalau kt Malaysia ayam golek kan? haha. Sini beza sebab 90% masyarakat Bali adalah penganut agama Hindu. Memang susah nak cari masjid tapi kuil senang je jumpa. Ada la supir aku cerita sikit-sikit. Orang dari kerajaan Majapahit dulu taknak convert Islam, dorg pindah ke Bali. Kalau Kristian dekat Menado, Philipines. Budaya Islam banyak dipengaruhi oleh budaya Hindu. Contoh macam pergi kubur masa raya, balik kampong bila raya. Dorg pergi kubur sebelum raya sebab nak minta restu orang mati supaya perayaan tu berjalan lancar. Kalau kita pergi kubur sebab nak mendoakan supaya roh nya tenang di sana. 


DAY 2


Baju dah siap packing malam tadi. Bangun pagi punya lah awal sebab mak kata pagi ni nak pergi main rafting. Masing-masing excited. Cubalah kalau tiap-tiap pagi aku dapat bangun dari tidur semudah ni. Tak adalah hari-hari aku rushing nak pergi kelas risau lecturer kunci pintu tapi tiba-tiba, mak cakap tak jadi sebab Arif demam. Sob sob T.T Terpaksalah tukar plan. Jadi, destinasi yang ktorg pergi hari ni:

  • Pantai Nusa Dua


Bagi peminat water activities, boleh lah datang sini. Macam-macam game ada. Parasailing, diving, snorkling, banana boat, flying fish, melawat Pulau Penyu, sea walker, etc. Masa aku pergi tu tak dirancang pun sebenarnya. So, tak ada prepare baju tukar. Yang kering dan jimat masa cuma parasailing je. Amek kau dia cas RM 80 sekali main. Dahla satu pusingan 3 minit je. Tak puas. Tapi best lah sebab dapat tengok view pantai dari atas. Kalau korg gayat tengok dari bawah pun takpe. Next time kalau dapat datang lagi ke Bali aku nak try semua water activities yg dia ada. Lagi banyak kita main, lagi banyak diskaun dia bagi.







  • Krisna



Krisna ni macam Mydin. Murah semurah murahnya! Orang kata kacang disko dia sedap. Jadi ayah aku pun beli la banyak paket kacang disko tu sebab dia pun peminat tegar kacang-kacang yang ada di dunia ni. Accessories pun banyak yang cantik-cantik dan murah-murah. Kalau korg jenis yang minat barang-barang kraf tangan macam aku, memang belambak la kat situ. Rambang mata aku dibuatnya. Aku beli long sleeve tshirt Bali Rp. 101k, gelang tangan Rp. 25k, keychain, purse, frame gambar. Banyak kan? hehe



  • 3D pictures
Disebabkan aku pergi Bali ni dengan family, maka haruslah kita memuaskan hati kanak-kanak juga ye. Jangan nak selfish sangat pergi tempat yang kita suka je. Bagi la dorg rasa enjoy jugak kat Bali ni. Contohnya macam pergi sini ke. Boleh tangkap gambar walaupun kat Malaysia ada street art Penang, street art Shah Alam tapi gambarnya tak sama. Sini banyak jugak lah gambar yang cantik-cantik. Kena bayar jugak tapi tak ingat berapa. Seronok jugak pergi sini. Posing terbalik, terbaring, terduduk. Tak ramai orang. Sebab tu tak malu. 

  • Bandar Kuta

Sini macam syurga membeli belah barang-barang murah. Kalau kat tepi jalan tu barang tiruan banyak. Lebih kurang macam Petaling Street lah kalau kat Malaysia ni. Aku tak sempat nak lalu kat kedai-kedai kat tepi jalan tu sebab masa tak cukup. Aku cuma pergi shopping kat dalam kedai Matahari je. Situ best jugak shopping. Kasut, sandal memang murah. Baju, seluar pun murah2 jugak. Kesimpulannya semua murah lah. Kalau kat Malaysia baju RM 50. Kat sini baju atau seluar RM40 sehelai tapi buy 2 free 1 pulak tu.


  • Jimbaran Bay


Ktorg dinner kat situ. View kat situ cantik sangat! Lagi-lagi kalau pergi masa sunset. Ramai lah yang datang penuhkan tempat duduk dekat restoran-restoran yang ada kat situ tapi harganya mencekik darah tersedak tersembur terdiam terkelip kelip terkesuma ternganga semua orang. Kalau datang sekali tak datang-datang dah lepas tu tak apalah nak spend lebih sikit. Bukan selalu. Ktorg makan ikan gurami bakar, sayur kangkung goreng, sotong celup tepung, takde kuah kering kontang nasi ktorg. haha. 7 org makan je dah cecah RM200++. Okay la kot sebab ada persembahan lagi, ada view cantik lagi, ada orang datang mainkan lagu pastu nyanyi2 lagi. Okay la. Orang nak honeymoon sesuai la datang sini. Romantik gitu tempat dia. Tapi duit mengalir macam air pantai jugak la cerita dia. haha.
DAY 3



  • Water rafting at Telaga Waja

Yang ni favourite! Kena bayar seorang Rp. 350k bersamaan lebih kurang seratus ringgit. haha. Pengalaman lagi penting daripada duit. Semua orang pergi kecuali mak aku. Dia pergi enjoy dekat spa buat massage dengan facial treatment. Sungai situ panjangnya 16km iaitu 2 jam lebih perjalanan. Tak mencabar sangat sebab adik aku yang 10 tahun pun boleh naik. Anak supir yang umur 2 tahun pun boleh naik. Nasihat aku, datang tu pakai lah sandal atau kasut sukan. Kalau datang pakai selipar, nanti dia suruh sewa sandal dia pulak Rp. 25k. Membazir! Tapi aku lek je pakai selipar. hehe. tapi tak digalakkan la. Aku punya selipar jenis tahan lasak. Bukan flipper yg macam korg selalu pakai buat g jamban tu. Satu bot 4 orang. Setiap bot akan ada seorang guide. Bot aku paling hambar lah rasanya. Kalau orang datang simbah air, masing-masing hanya mampu tersengih dan redha je atas apa yg terjadi. haha. Masa otw tu, macam-macam halangan yg terpaksa ktorg hadapi. Aku dengan Arif duduk bhg depan (malang), khairina dgn Afina ddk belakang (kurang malang). Yang depan akan basah banyak & byk batu langgar ktorg, bukan ktorg yg langgar batu. Dekat sini ada satu istilah ni yang buat aku tergelak; bum bum. hahaha! Maknanya 'hold tight'. Bukan bapok ye. haha.


  • Tanah Lot


Kebetulan pulak masa aku datang sini orang-orang Hindu ni berarak nak pergi sembahyang dia sebab malam tu bulan purnama. Kalau korg nak tengok Kecak Dance boleh la datang masa maghrib tapi kita sebagai muslim tak elok sangat pergi tengok sebab tu macam upacara penyembahan dia jugak. Kita cerita pasal benefit tempat ni pulak. Scenery sini cantik. Barang-barang pun murah tapi aku beli jagung bakar dia. Mantop ah! RM 2.80 je satu. Ada macam-macam flavour tp yg paling sedap sekali manis dan masin lah. Rasa dia lain sikit drpd jagung bakar Malaysia.




DAY 4 (last day)

  1. Denpasar (Toko Kencana)

Gambar tak ada nak tunjuk. hehe. Bagi penggemar kain batik Indonesia, boleh la datang sini. Kedai ni paling famous & paling banyak pilihan yang cantik-cantik kebaboom! Aku beli banyakkkkkk! Murah sangat harga dia. Tu beli banyak. Ada orang tu datang sini beli kain dengan harga Rp. 25k semeter tapi dia balik Malaysia jual Rp. 1 juta. Untung banyak wooo!



Okay lah. Itu je sedikit sebanyak pengalaman aku kat Bali. Best Bali! Datang lah bawak kawan-kawan, family, suami, isteri. Takkan menyesal lah. 

Comments