Ramadhan 1435 bakal berakhir

Sabda Rasulullah SAW; 

"Bersedialah dengan bersungguh-sungguh untuk menemui malam Lailatul Qadar pada malam-malam ganjil di sepuluh malam akhir bulan Ramadhan."



Malam ni merupakan malam ke-23 Ramadhan. Eloklah kita bangun pada 1/3 malam untuk laksanakan Qiamullail. Solat tak susah pun. Bukannya kita kena buat 8 rakaat macam solat terawih. Paling minimum kita boleh buat solat sunat taubat 2 rakaat, solat sunat tahajud 2 rakaat. Simple. Saya tahu! Saat paling susah adalah masa nak bangun dari tidur yang lena sampai alarm tepi telinga pun tak dengar. Lagu dah rancak macam lagu clubbing tapi tak bangun2 jugak. Payah! Itulah masalah kita. 

Tahun ni saya tak mulakan Ramadhan saya dengan keluarga sekali lagi. Dulu first time masa kat Kedah. Sedih tak dapat sahur dengan family. Ada kawan-kawan yang lain berlinangan air mata masa sahur. Sebak sebab kat rumah mak kejut bangun sahur. Bangun-bangun je makanan semua dah terhidang atas meja. Kita tinggal makan je. Tapi lain rasanya bila kita tak bersahur dengan family. Kena bangun sendiri. Kalau tak set alarm, terbabas lah kita. Tahan lah perut yang berlagu genre rock sepanjang hari tu sampailah waktu berbuka. Makan pun biskut tawar cicah dengan teh panas. Itu pun kalau rajin bancuh teh. Kalau malas, minum air mineral je. Ramadhan 1435 jatuh tepat pada minggu exam. Bagus pula exam masa puasa sebab saya dapat balance kan amalan dunia dengan amalan akhirat. Lagipun, Allah buka semua pintu syurga masa bulan Ramadhan. Pahala berlipat ganda untuk setiap ibadah yang kita buat. Means that lebih mudah lah untuk makbul doa-doa kita tu. Memang lebih mudah untuk kita dapat result gempak. Syaitan pun kena ikat. So tak adalah bisikan-bisikan syaitan yang lagho ajak tidur, overnight, lepak, etc. Semoga berbaloi lah segala usaha saya selama ni. Study dekat PTAR siang malam. Balik untuk mandi, sahur dengan berbuka je. Tidur pun tak menentu. 

Disebalik tabir; Study tu memang la study. Bunyi je gempak study siang malam, sahur baru balik. Pergh! Tapi bukannya sepanjang hari aku study. Ada jugak menyeleweng ke tempat lain. Kebetulan pulak masa tu musim FIFA World Cup. Apa lagi? Pukul 1.00am cabut ah, pergi tengok abang man main bola. sanggup tu! haha. Tinggal semua buku atas meja, pergi mamak tengok bola sambil minum neslo untuk hilangkan rasa mengantuk. Dalam 2.30am baru pergi balik PTAR, sambung study. Yeahh! Masa ni la baru pulun habis-habisan! Hafal segala nota yang aku dah salin daripada classmates aku. (dah jadi kebiasaan. Sampai library salin nota kawan dulu. kacau orang. haha.) Itulah life aku masa exam week.  

Sebelum Ramadhan dulu saya ada azam

1) Nak pergi bazaar dekat stadium memandangkan situ bazaar paling besar yang ada dekat Shah Alam. Memang banyaklah juadah berbuka kat situ. Rambang mata dibuatnya. Okay. Dah tercapai! 

2) Concentrate more on study. Boleh dikatakan berbeza jugaklah cara aku study sem lepas dengan sem ni. Sem ni nampak gaya lebih struggle tapi kadang-kadang tercuai jugak. Bolehlah. Kira tercapai lah tu. Kita tunggu result keluar bulan depan.

3) Khatamkan al-quran. Alhamdulillah sekarang dah juzuk 24 tapi masalahnya time akhir-akhir ni terpaksa berhenti baca al-quran atas sebab-sebab yang tertentu menyebabkan saya tak dapat nak habiskan dalam jangka masa 30 hari Ramadhan ni. Sedih :'(

Dah puas hati dengan amalan uolls sepanjang Ramadhan ni? :) Moga-moga begitulah. Minggu depan nak raya dah. Nanti dapat tengok anak-anak dara semua cantik-cantik. Anak2 teruna pun apa kurangnya, segak juga. Yang dah bekerja, mohon prepare duit raya banyak sikit. hehe :P 

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI! 
Maaf zahir & batin.

Comments

Unknown said…
Salam kenal n selamat hari raya. Saya blogwalking kat sini, jemput singgah ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com.